Overblog
Seguir este blog
Edit post Administration Create my blog
El polvorín

Inmigración costera respaldada por hallazgos arqueológicos en Islas del Canal en California.

15 Abril 2011 , Escrito por El polvorín Etiquetado en #Politica

Paleoindian Seafaring, Maritime Technologies, and Coastal Foraging on California’s Channel Islands.

 

 


 

La evidencia de una economía diversificada, basada en el mar, entre los habitantes de América del Norte, y datada entre 12.200 a 11.400 años atrás, está emergiendo en tres yacimientos de las Islas del Canal en California.

Un equipo de 15 miembros, encabezados por la Universidad de Oregón y académicos de la Institución Smithsonian, describen, en un informe publicado el pasado 4 de marzo en la revista Science, el descubrimiento de montones de puntas de proyectil con tallo (o pedúnculo), así como herramientas en forma de media luna, que datan del período mencionado. Los artefactos están asociados con restos de moluscos, focas, gansos, cormoranes y peces.

Financiados por la Fundación Nacional de Ciencias, el equipo también encontró miles de artefactos hechos de pedernal, una roca de silex usada para hacer puntas de proyectil y otras herramientas de piedra.

Algunos de los proyectiles intactos son tan delicados que su uso práctico sólo habría sido posible para cazar en el agua, dijo Jon Erlandson (foto de arriba), profesor de la antropología y director del Museo de Historia Natural y Cultural de la Universidad de Oregón. Él ha estado llevando a cabo la investigación en las islas durante más de 30 años.

"Esta es una de las primeras pruebas de adaptación a la navegación marítima en las Américas, y otra ampliación más de la diversidad de las economías paleoindias. Los elementos que estamos encontrando son extraordinarios, y la manufactura sorprendente. Los artefactos son ultra-delgados, dentados, y tienen increíbles lengüetas en los mismos. Es una tecnología de lascas de piedra muy sofisticada", dijo Erlandson. También señaló que las puntas con tallo son muy diferentes de los emblemáticos artefactos estriados legados por los pueblos Clovis y Folsom en América del Norte, los cuales realizaban caza mayor en tierra.

  Channel Islands crescent and stemmed point in a hand.

 

 

 

 

 

Los artefactos fueron recuperados a partir de tres yacimientos que datan del final del período del Pleistoceno, en las islas de Santa Rosa y San Miguel, las cuales, en el pasado, estaban conectadas a la costa de California. Los niveles del mar tenían entonces entre 50 y 60 metros por debajo de los actuales. El posterior aumento de los mares inundó las costas y tierras bajas donde las poblaciones primitivas habían vivido la mayor parte del tiempo.

Erlandson y sus colegas han centrado su búsqueda en aspectos característicos de las tierras altas, tales como manantiales, cuevas y afloramientos de sílex, los cuales podrían haber atraído hacia el interior a los primeros pueblos marítimos. El aumento de los mares también pudo haber sumergido restos aún más antiguos de la ocupación humana de las islas.

El estudio se centra en los artefactos y restos animales recuperados, pero las implicaciones para comprender el poblamiento de las Américas puede tener una trayectoria aún más profunda.

Las tecnologías involucradas sugieren que estos isleños primitivos no eran miembros de la cultura Clovis, de carácter terrestre, dijo Erlandson. No han sido halladas puntas estriadas en las islas. En cambio, las puntas y medias lunas son similares a los artefactos encontrados en áreas de la Gran Cuenca y meseta de Columbia, incluyendo los niveles pre-Clovis de las Cuevas de Paisley en el este de Oregón, y que están siendo estudiadas por el arqueólogo de la Universidad de Oregón, Dennis Jenkins.


El pasado año, Charlotte Beck y Tom Jones, arqueólogos en el Hamilton College de Nueva York, y que estudiaron los yacimientos en la Gran Cuenca, argumentaron que la teconologia de tallos y puntas Clovis estaban separadas respecto a las puntas con tallo originarias de las poblacones de la costa del Pacífico, y que no provienen, como la sabiduría convencional sostiene, de la población Clovis, la cual se trasladó hacia el oeste desde las Grandes Llanuras. Erlandson y sus colaboradores observaron que los artefactos de las Islas del Canal son también, en general, muy similares a las puntas con tallo encontradas en los primeros yacimientos alrederor de la cuenca del Pacífico, desde Japón a América del Sur.

Hace seis años, Erlandson propuso que durante el Pleistoceno tardío la gente se trasladó por mar siguiendo la "autopista de algas", la cual se extiende desde Japón hasta Kamchatka, a lo largo de la costa sur de Beringia y Alaska, y, a continuación, hacia el sur por la costa noroeste de California. Los bosques submarinos de algas son ricos en focas, nutrias, peces, aves y mariscos, tales como conchas y erizos de mar.

  

 

 

"La tecnología y las implicaciones marineras de lo que hemos encontrado en las Islas del Canal son magníficas"

Esta combinación de tecnologías únicas de caza halladas junto a huesos de mamíferos marinos y aves acuáticas migratorias proporciona una imagen muy diferente de las Islas del Canal de lo que conocemos hoy en día, e indican un uso muy temprano de diversas formas de vida marítima en las prácticas de alimentación".

"Lo que es tan interesante es que no sólo tenemos los datos que hemos documentado sobre la explotación de algunos de los primeros mamíferos y aves marinos de América del Norte, sino que también muestran que muy pronto los pueblos costeros del Nuevo Mundo estaban cazando tales animales y aves con sofisticadas tecnologías que parecen haber sido perfeccionadas para vivir en hábitas costeros y acuáticos", dijo Rick.

Las puntas de tallo encontradas en el grupo de las Islas del Canal son desde pequeñas a grandes, lo que indica que probablemente fueron utilizados para la caza de una gran variedad de animales.

Foto: Tres puntos de vista de  una media luna de cuarzo hallada en la Isla de San Miguel. Cortesía de Jon Erlandson

 

"Creemos que las formas de media luna fueron utilizadas como puntas de proyectil transversales, probablemente para cazar aves. Su ancha punta de piedra, cuando se monta en el eje del dardo, actúa como una escopeta de la edad de piedra para cazar aves en vuelo", dijo Erlandson.  

"Se trata de artefactos muy distintivos, cientos de los cuales se han encontrado en las Islas del Canal en los últimos años, pero rara vez en un contexto estratificado", añadió.

A menudo se considera que tienen entre 8.000 y 10.000 años de edad en California, pero "ahora tenemos medias lunas entre 11.000 y 12.000 años de antigüedad, y algunos de ellas asociadas con miles de huesos de aves".

El próximo reto, señalaron Erlandson y Rick, es encontrar yacimientos arqueológicos incluso más antiguos en las Islas del Canal, que podrían demostrar que una migración costera contribuyó al poblamiento inicial de las Américas, lo cual ahora pensamos que ocurrió dos o tres milenios antes.

,
Foto

, dijo el coautor del estudio, Torben C. Rick (foto a la izquierda), investigador de arqueología de América del Norte en el Instituto Smithsonian. "Algunas de las implicaciones paleo-ecológicas y de subsistencia son también muy importantes. Estos yacimientos indican unas muy tempranas y distintas estrategias de subsistencia costera e insular, incluyendo la recolección de conchas de mar de color rojo y otros crustáceos y peces que dependen de los bosques de algas, así como también la explotación de grandes pinnípedos (morsas, focas, lobos marinos, etc.) y aves acuáticas, incluyendo un pato volador extinto.
 
 
 
--------------------
Va pareciendo bastante claro que ,además de la ruta terrestre,debió de haber una ruta bordeando la costa desde el Japón de pueblos muy adaptados al medio marítimo.

"Hace seis años, Erlandson propuso que durante el Pleistoceno tardío la gente se trasladó por mar siguiendo la "autopista de algas", la cual se extiende desde Japón hasta Kamchatka, a lo largo de la costa sur de Beringia y Alaska, y, a continuación, hacia el sur por la costa noroeste de California. Los bosques submarinos de algas son ricos en focas, nutrias, peces, aves y mariscos, tales como conchas y erizos de mar."



La herramienta en forma de media luna,pienso que más un proyectil (es lo menos aerodinámico del mundo ) pudo ser para desescamar peces o desplumar aves o símplemente cortar piezas pequeñas. Me suena haber visto un cuchillo en forma de media luna,pero mucho más grande y con una especie de mango incorporado, que los Inuits utilizan para cortar pescado.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Paleoindian Seafaring, Maritime Technologies, and Coastal Foraging on California’s Channel Islands

Three archaeological sites on California’s Channel Islands show that Paleoindians relied heavily on marine resources. The Paleocoastal sites, dated between ~12,200 and 11,200 years ago, contain numerous stemmed projectile points and crescents associated with a variety of marine and aquatic faunal remains. At site CA-SRI-512 on Santa Rosa Island, Paleocoastal peoples used such tools to capture geese, cormorants, and other birds, along with marine mammals and finfish. At Cardwell Bluffs on San Miguel Island, Paleocoastal peoples collected local chert cobbles, worked them into bifaces and projectile points, and discarded thousands of marine shells. With bifacial technologies similar to those seen in Western Pluvial Lakes Tradition assemblages of western North America, the sites provide evidence for seafaring and island colonization by Paleoindians with a diversified maritime economy.
-----------------------------------------------------
 
La visión del poblamiento por puentes terrestres ha sido reforzada por una relativa falta de evidencias de ocupación antigua en las zonas costeras. Pero esa visión está cambiando gradualmente, estudios genéticos, por ejemplo, sugieren que la expansión humana desde África se produjo a lo largo de la costa y por el sur de Asia, lo que llevó a la colonización de Australia hace 50.000 años.  
 
 
Chumash canoe Image: National Marine Sanctuaries 

El cambio del nivel del mar desde la última Edad de Hielo y la erosión costera, han borrado muchas huellas de un pasado marítimo, explica el doctor Jon Erlandson.

"La historia de la evolución humana y las migraciones humanas ha sido dominado por las perspectivas terrestres", dice el investigador de la Universidad de Oregon, pero ello está cambiando.
 
Jon Erlandson's research revolves around the origins and development of maritime societies, human migrations, the peopling of the Americas, historical ecology, and the history of human impacts on marine fisheries and ecosystems. His primary focus of field research is on the California Channel Islands and the California Coast, although he has also worked along the Oregon Coast, in Alaska, and on Viking Age sites in Iceland. Erlandson has published 16 books and over 200 scholarly articles on these and other topics. His most recent books include Human Impacts on Ancient Marine Ecosystems: A Global Perspective (University of California Press, 2008, with T. C. Rick) and A Canyon Through Time: Archaeology, History, and Ecology of Tecolote Canyon, Santa Barbara County, California (University of Utah Press, 2008). http://www.archaeologychannel.org/content/JonErlandson.html
 

This view has been reinforced by a relative lack of evidence of ancient occupation in coastal areas.

Cordage from Daisy Cave on San Miguel Island Image: Jon Erlandson
The knotted "cordage" could have been used to make nets and lines

But that view is gradually changing; genetic studies, for example, suggest a major early human expansion out of Africa occurred along the southern coastline of Asia, leading to the colonisation of Australia 50,000 years ago.

Shifting sea levels since the last Ice Age, combined with coastal erosion, would have erased many traces of a maritime past, Professor Erlandson explained.

"The story of human evolution and human migrations has been dominated by terrestrial perspectives," the University of Oregon researcher told BBC News.

"I grew up on the coast and I always thought this didn't make much sense. Coastlines are exceptionally rich in resources."

 
 
 
 WHAT´S A CRESCENT?
 
In an article published in Science today, Jon Erlandson and associates report on the extensive work they've done on Paleoindian (Erlandson calls them "paleocoastal") sites on the Channel Islands off the coast of Southern California.
 
 
 

The occupation history of the Channel Islands is interesting to scholars, because it may hold answers to questions about one of the ways people may have found their way into the Americas from eastern Siberia: the Pacific Coast Migration Model.

Pacific Coast Migration Theory

The Pacific Coast Migration Model (PCM), along with the Kelp Highway Hypothesis, argues that one of the routes taken by the first colonizers of the Americas was along the Pacific coast of North America, down along what would have been 15,000 years ago an ice-covered Alaska and Canada to the open and wooded shores of Oregon and California. Erlandson and colleagues have argued that these colonists were hunter-fishers who relied on marine mammals living in kelp forests for food and used boats to navigate along the shorelines.

The PCM is a fairly cogent theory: movement along the coast would have been less treacherous and faster than overland between two glacier lobes as argued in the so-called Ice Free Corridor. But, the problem has always been adequate evidence of the use of the route, not to mention evidence of humans relying on marine mammals that long ago. The sea level has risen some 120 meters (about 400 feet) since the end of the Last Glacial Maximum when Alaska and Canada were covered by glacial ice, and many of the coastlines where you would expect to find early sites are underwater and eroded.

 

Crescents and the Channel Islands

 

The sites reported in Science today are paleo-coastal, not preclovis, so they don't represent the first colonists making their way into the New World. But they do represent strong evidence for a coastal-based existence, the use of boats and fishing equipment, and not long after the original colonization. One of the pieces of evidence is a collection of very pretty crescents.

A crescent is a chipped stone tool that scholars have yet to figure out what it was used for. They are found only on Paleoindian (and Paleocoastal) sites in the western United States. I think they're lovely and interesting, and maybe you will too.

Read all about Crescents

Sources and Further Information

Erlandson JM, Rick TC, Braje TJ, Casperson M, Culleton B, Fulfrost B, Garcia T, Guthrie DA, Jew N, Kennett DJ et al. 2011. Paleoindian Seafaring, Maritime Technologies, and Coastal Foraging on California's Channel Islands. Science 331(4):1181-1185.

 
 

 

 
Quintan Lotah, a Chumash monitor, and archaeologist Jon Erlandson, right, check the soil for artifacts on San Miguel Island. www.msnbc.msn.com/.../ns/us_news-environment/

Native artifacts off Calif. being washed away

Experts race to save what they can before rising seas, erosion take more

 
Image: Eroded cliff on San Miguel Island
San Miguel Island, off the coast of Southern California holds artifacts recording some of the earliest evidence for human seafaring in the Americas. www.msnbc.msn.com/.../ns/us_news-environment/
 
 
ZORRO ISLEÑO - Urocyon litoralis - Erlandson dice que hay evidencias, aunque estas no son conclusivas, de que los pequeños zorros pueden haber sido traídos a las Islas del Canal de California, por los seres humanos. Traídos en embarcaciones, como animales de compañía.
 
 

A map showing where Channel Islands' shoreline would have been 12,000 years ago, and showing the current position of San Miguel, Santa Rosa and Santa Cruz islands.

LAS ISLAS DEL CANAL ERAN MAS GRANDES DADO QUE EN LA EDAD DE HIELO MUCHA DEL AGUA OCEÁNICA ESTABA CONGELADA EN LOS GLACIARES

Brian Fulfrost's reconstruction of where the Channel Islands' shoreline would have been 12,000 years ago (shaded, tan brown area) when the archipelago was connected as one large island. L – R: islands include San Miguel, Santa Rosa and Santa Cruz. Credit: Brian Fulfrost http://www.sfsu.edu/~news/2011/spring/23.html

 
 
 
 
Puntas de flechas de 12,000 años de las Islas del Canal en California
 

 

http://media.oregonlive.com/environment_impact/photo/stonetools2jpg-396f49a3ac815cee.jpg

Chert projectile points from the Channel Islands.

New archaeological evidence reveals California’s Channel Islands as North America’s earliest seafaring economy

Posted on 03 March 2011

“This combination of unique hunting technologies found with marine mammal and migratory waterfowl bones provides a very different picture of the Channel Islands than what we know today, and indicates very early and diverse maritime life ways and foraging practices,” Rick continues. “What is so interesting is that not only do the data we have document some of the earliest marine mammal and bird exploitation in North America, but they show that very early on New World coastal peoples were hunting such animals and birds with sophisticated technologies that appear to have been refined for life in coastal and aquatic habitats.”

The stemmed points found on the Channel Islands range from tiny to large, probably indicating that they were used for hunting a variety of animals.

“We think the crescents were used as transverse projectile points, probably for hunting birds. Their broad stone tips, when attached to a dart shaft provided a stone age shotgun-approach to hunting birds in flight,” Erlandson said. “These are very distinctive artifacts, hundreds of which have been found on the Channel Islands over the years, but rarely in a stratified context, he added. Often considered to be between 8,000 and 10,000 years old in California, “we now have crescents between 11,000 and 12,000 years old, some of them associated with thousands of bird bones.”
The next challenge, Erlandson and Rick noted, is to find even older archaeological sites on the Channel Islands, which might prove that a coastal migration contributed to the initial peopling of the Americas, now thought to have occurred two to three millennia earlier.–University of Oregon

.

.

 

Smithsonian Anthropologist Torben Rick excavating an archaeological site on Santa Rosa Island, one of the Channel Islands.

CHUMASH CANOE / CHANNEL ISLANDS

------------------------------------------------------------------------------------ 
Escribió Malcolm Allison

Compartir este post

Comentar este post